maandag 31 maart 2014

Testing testing, Soft Cactus!!

Iedereen in naaiend blogland moet intussen al op zijn minst gehòòrd hebben over de geweldige nieuwe stoffenlijn van Soft Cactus. Waarschijnlijker is dat u die mooie stofjes al her en der gezièn hebt en dat u toen een klein beetje kwijl van uw kin moest vegen. Zo was het bij mij toch.

Lieve, die naast Naomi zelf, ook een aantal stoffen van de lijn ontworpen heeft, zit bij mij op patroontekenles en zij bracht lang geleden alle stalen al eens mee en ze werden toen al lang en breed bewonderd door iedereen en niet in het minst door mijzelve. 

Groot was (en is) dus mijn enthousiasme toen Naomi me vroeg om een paar stofjes te testen. Yay! Ik mocht zomaar gaan knippen in al dat heerlijks en er iets moois van maken! Great!

Het kiezen van 2 stofjes was ondoenlijk. Het liefst had ik ze alle 30 getest (en misschien doe ik dat nog wel, ha!) maar ik koos uiteindelijk voor de blauwe Toddler Ivy Fresh Petrol Ochre en de groene Little Daisy Fresh Red Green (don't you just love those names?!). 

Ik legde de stof eerst een nachtje in een badje azijn om de kleuren te fixeren maar volgens mij was dit niet eens nodig geweest. Ze kwam in ieder geval perfect, en niet gekrompen, uit de was/droger. Het is heel gemakkelijk verwerkbare stof. Lekker dun, soepel en hij valt heel mooi. Perfect voor zomerjurkjes en dito bloesjes en rokjes, of wat voor leuks je er maar mee bedenken kunt. Ik ben überfan van de Soft Cactus stofjes! 

Er werd een basispatroon getekend en ik maakte er eerst een A-lijn proefversie van. Het is nogal een drukke stof en dan hou ik van een simpel patroon, met effen details. Ik maakte een stolpplooi in oranje en voerde het volledig, omdat het oranje stofje héél dun is en een beetje doorschijnt. 



De stolpplooi vond ik te ver open springen dus naaide ik ze op 10 cm en op 20 cm met een klein steekje (met de hand) vast, zodat je bovenaan een soort van peephole (x2) krijgt naar de oranje stolpplooi. Toen Lola de jurk aan gedaan had om buiten een fotoshootje te doen, stopte ik nog gauw even een wasje in en vouwde wat was op en in die luttele 5 minuten was Lola al met de buurjongetjes in de tuin gaan spelen en was het jurkje al 24x van de glijbaan geweest en was madam er ook nog in geslaagd om beide stiksels los te rukken. Byebye peepholes en au revoir net gewassen en gestreken jurkje. U zult het dus met deze enigszins schmutzige jurk moeten doen. 



Wat vindt u van die plooi zo? Hij valt te ver open vind ik. Zal ik hem bovenaan op 2 plaatsen terug dichtstikken, of zal ik aan de bovenkant de plooien helemaal doorstikken, dan zal hij ook beter blijven zitten??


Van de zakjes heb ik al heel lang een plaatje op mijn prikbord hangen maar ik weet niet meer uit welk boekje ik het gescheurd heb. Fred & Ginger? Van Hassels? Ik kan het niet meer terug vinden online. De zakjes probeerde ik eerst op een proeflapje na te maken en ze lukten wonderwel. Maar ze zijn dan ook easypeasy.




Op een dun diadeempje naaide ik 2 met stof overtrokken knopen en spelde een bloem op het jurkje voor de finishing touch.



En deze geweldige foto mocht ik al laten zien van Naomi. Vorige week gingen we naar Leuven voor een heuse fotoshoot van (een deel van) de gemaakte jurkjes. Wat was dat leuk! Lola raakte er niet over uitgepraat! Mijn mondige uitgelaten kind transformeerde in no time in een verlegen klein meisje maar dat maakt de foto's extra schattig vind ik. 




Zodra ik foto's genomen heb van het groene (zeer zomerse!) jurkje, krijgt u het ook te zien!

Stof: Soft Cactus
Schoentjes: Fred & Ginger
Bloem, Diadeem en knopen: Veritas
Meisje: van mij



29 opmerkingen:

  1. Geslaagd! Ik heb enkele keren de eerste foto afgespeurd naar de 2 stikseltjes ;-) Ik begrijp je twijfels. Op de ene foto vind ik het niet storend, op de andere denk ik ook: toch wat mee vastzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig schone jurk!
    En wat een snoezige ' geposeerde' foto van Lola....als dat geen fotomodel wordt, dan weet ik het ook niet meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben fan van de stofjes en van jouw kleedje! Mooi, hoor! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel schoon kleedje, mja moeilijk geval ... vind het wel iets hebben zo ver open pertang...
    in ieder geval meer dan geslaagd !
    Ge ga zelf moeten beslissen denk ik :))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geslaagd zeg! Ik zou de stolpplooi bovenaan ook een tiental centimeters vaststikken. En man, wat een toffe zakjes, die pin ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een supermodel met een superkleedje! En ze heeft de spits in de fotostudio bijzonder goed afgebeten! Ik zou het btw ook terug dichter stikken.. En die zakjes staan ook op mijn verlanglijstje !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh die zakjes! Ik zou de plooi een beetje vastzetten maar het is echt een geweldig jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De foto's zijn fantastisch! Ze is ongelooflijk snoezig :)
    (Ik zou de plooi langs de binnenkant een drietal cm vastzetten, sierstiksel erop en wat lager van hetzelfde. Ik hou wel van het piepgaatje, dus zou de plooi niet volledig vaststikken...)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi jurkje! ik vind dat eigenlijk niet storen dat die plooi open is, maar als jij het mooier vind als ze wat dichtgestikt is, zeker doen :)
    ik kijk echt wel uit naar de stofjes, want heb ondertss al zoveel mooie dingen zien passeren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is allemaal prachtig! Maar het allermooist vind ik; Meisje; van mij. Genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Supermooi ! Zo schattig hoe ze daar staat op de fotoshoot ! (en inderdaad, ik vind het met een iets dichtere stolpplooi ook iets mooier ... khadetjes deed ooit zoiets met mooie dwarse sierstiksels, vond ik wel superleuk).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is een prachtig kleedje en ik vind de plooi niet storen. Het ziet er geslaagd uit, deze komt bij mijn pins!!
    http://dekopspeldekes.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waw, dit is zo mij goesting! Mij stoort de openvallende plooi totaal niet, maar als ik dan de laatste foto zie denk ik, ja toch ook knap. Dus ja, moeilijk geval :) Hoe dan ook, dit ga ik eens ongegeneerd kopiëren denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zeer knap kleedje. Zowel met de openvallende plooi als zonder.

    Creatieve groetjes van het Veritas team

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Meisje: van jou, geweldig. ;-)
    Heel mooi vind ik het resultaat, ik vind dat die plooi niet stoort, maar het laatste fotootje heeft ook wel iets...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. die onderste foto is echt de max! leuke jurk en love the fabrics...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super...heel mooi, en die laatste foto top echt leuk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zag het al in het echt en het is super leuk! Wat is Lola toch een schatje he, ons verlegen fotomodelleke ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind alles snoezig. Het stofje, het modelletje en je dochtertje... Die foto met het strijkplankje is een doddel, ze staat er prachtig op :-)

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Tsja, ik val niet onder naaiend blogland (tenminste ......) maar de jurkjes en het model zijn geweldig maar die laatste foto ........... GEWELDIG!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Supermooi! Mag ik vragen hoe je die zakjes gemaakt hebt? Ik had ze ook al gezien op een kleedje ergens in de winkel en vroeg me al af hoe ik die zou kunnen maken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal ik daar na de vakantie eens een tutorial van maken? Want het is moeilijk uitleggen zo, terwijl het maken echt heel makkelijk is!!

      Maar nu eerst op vakantie!

      Verwijderen
    2. Interesse in die tutorial !!
      Geniet van je vakantie.

      Verwijderen
    3. bedankt voor de tutorial!!!

      Verwijderen
  22. Jaloers dat jij dit stofje mocht testen... 't Zou nochtans goed bij mij (en mijn naam) passen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zo mooi en schattig! Kijk vlug op mijn blog , ik nomineerde jou voor de Liebster Award.

    BeantwoordenVerwijderen