maandag 6 juni 2011

De kroon - op verzoek

Naar aanleiding van het logje over Lola's verjaardagsfeestje kreeg ik zowaar 2 (!) emails met de vraag om een tutorial van haar verjaardagskroon. Van 2 lurkers nog wel. Najaaa!

Nu doe ik niet aan tutorials, dat laat ik graag over aan De Groten Der Aarde, maar ik wil best wel heel simpelkes uitleggen hoe ik hem gemaakt heb, en dan noemen we dat natuurlijk niet een tutorial, dan noemen we dat gewoon een Simpele Uitleg.

Ik zal hem eerst eens terug voor u openknippen, dat laat wat makkelijker zien, want ik heb geen foto's genomen tijdens het hele maakproces.



Benodigdheden:

* Vilt in de kleuren die uw kind voor zijn/haar kroon wil. In ons geval 2 kleuren roze en 1 kleur paars, mijn Lola's lievelingskleuren

* Kant en/of lintjes (voor de meiskes natuurlijk; voor jongens kan dat ook, maar één of ander stoer lint dan -en zeker geen kant- of u vergeet het lint helemaal en u plakt er auto's, voetballen, Ernie en Bert of iets dergelijks op)

* Versierdingen, zoals bolletjes, dunne lintjes, sterretjes, vormen van vilt die je op je kroon wilt (in mijn geval een bloem en hartjes)

* Het lettertype dat u wenst voor de naam

* Schaar

* Eventueel een kartelschaar

* Textiellijm of een lijmpistool

* Ik heb nog iets gebruikt waarvan ik de naam niet ken, om over de kroon te doen. Ik had een rol van dit spul gekocht (bij de Ava) om de geboortesuikerzakjes van Lola mee te maken. En had er nog massa's van over. Ik zal eens een close-upje maken:



Verder kijkt u eens in uw knutselvoorraadkast wat u allemaal aan zooi hebt liggen en wat u zou kunnen gebruiken om het wat op te schmucken.
En u heeft dus niet eens een naaimachine nodig, want alles is geplakt!

U meet eerst de hoofdomtrek van uw dochter danwel zoon. Laten we voor het gemak zeggen 50 cm. Tel hier 2 cm bij op, dat is de lengte van de kroon. 52 cm dus. Meet vanaf net boven de ogen tot hoe hoog u de 'pieken' van uw kroon wilt. Bijvoorbeeld 20 cm. Dit is de breedte van de kroon.
Knip deze rechthoek van 52x20 cm uit.

Verdeel de hoofdomtrek (zonder de 2 cm) in 5 gelijke stukken. In dit geval dus 50 : 5 = 10 cm. Elke 'piek' wordt dus 10 cm breed.
Teken op papier of rechtstreeks op het vilt, de 5 pieken. Voor mooie gelijke pieken teken je een rechte lijn met om de 10 cm een loodrechte lijn omhoog van 10 cm. Teken de schuine lijnen zodat je de pieken vormt.
Knip de pieken uit met een (kartel)schaar. Ik had dat roze spulleke-waarvan-ik-de-naam-niet-weet al meteen op het lichtroze vilt geplakt zodat de kartels mooi gelijk zijn.
Plak nu een stuk (paars) vilt van 52x20 cm op het roze vilt en knip de pieken +/- een halve cm breder uit met de kartelschaar, zodat het paars net vanonder het roze komt piepen.
De overschot van het vilt niet weggooien! Dat gebruiken we straks nog om vormpjes uit te knippen. En daarna ook nooit overschotjes vilt weggooien! Zelfs met hele kleine stukjes kun je nog leuke dingen doen! Ik ben nu bezig met iets waarvoor ik allerlei stukjes vilt en stof gebruik. Zal het binnenkort wel eens laten zien hier.

Et voilà, de kroon is al half af!

Nu beginnen we met de versiering.

Neem een paar lintjes en kantjes van 50 cm in de kleuren die u wenst.
Plak 2, 3 of 4 lintjes op de gehele lengte van de kroon.
Neem een lettertype (uit Word bijvoorbeeld) dat u graag ziet en teken de gewenste letters over van uw scherm (op papier).
Leg ze op de stof, speld vast, en knip uit. Plak deze letters op de andere kleur stof en knip, weer met een paar millimeter meer, uit.
Plak de letters precies in het midden van de kroon, bovenop de lintjes.



Knip een 1 (of een 2, 3, 4 of 5 natuurlijk. Als ze ouder dan 5 zijn willen ze vast geen kroon meer) uit en plak het op de middelste piek. Ik heb er eerst een bloemetje op geplakt en daarna pas de 1.



Knip hartjes, bloemetjes, auto's, sterren, of wat dan ook, uit en plak ze op de kroon. Verschillende lagen is altijd leuk, dus bv een kleiner hartje op een groter hartje geplakt.
Knip lintjes van +/- 30 cm lang en plak ze dubbelgevouwen op de pieken. Knip 5 bolletjes van een bolletjeskoord af en plak ze op de lintjes.



Versier verder met wat je wilt/hebt. Ik heb sterretjes gebruikt die ik ooit bij de Xenos heb gekocht.
Als laatste plak je de 2 cm die je er in het begin bij geknipt hebt, onder de kroon zodat je een mooie ronde vorm hebt.

En als het goed is, krijg je dan uiteindelijk zoiets als dit:



Succes!

7 opmerkingen:

  1. Ik blijf het heel leuk vinden :-) maar zelf maken nee, en gelukkig hoef ik dat ook niet de jongste is alweer 12 hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar eh... als ik nou geld overmaak (ik ontdekte dit weekend nog een hele stapel in te wisselen Belgisch geld, maar ik heb ook harde euro's in de aanbieding) wil je dan zo tegen half oktober een 3-jaar-oud-kroon maken? Ik word al nerveus bij de gedachte dat ik dingen als 'restjes vilt' in mijn 40 m2 huis moet gaan verzamelen. Maar ik wil wél zo'n mooie kroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Vita: ja hoor dat kan. Belgische franken nemen we al een jaartje of 10 niet meer aan dus daar blijf je lekker mee zitten ;-)
    Mail me maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pffff zo simpel kan het dus zijn :/ Ik heb me afgelopen oktober de blaren op mijn vingers zitten naaien op een kroon van vilt voor Jill. Moest met een festonsteek had ik gelezen. FTW is een festonsteek? Hij was supermooi en geweldige komplimenten gehad, maar de volgende wordt dus wel geLIJMd! Thanks voor de tut ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij is erg mooi! Wie weet maak ik zo tegen december er ook eens eentje... past natuurlijk wel in het #12m12p thema feest... (oh ja, heb jij je projectje ook al af, een tutorial voor een kroon, haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, ik ben volop in de voorbereidingen om deze kroon te maken. Bedankt al voor de goeie uitleg. Mag ik vragen hoe hoog de pieken op de foto zijn? Ik heb namelijk ook een dochter die 1 wordt, maar kan het niet zo goed inschatten ( en ze geeft me ook niet echt de kans om het goed te kunnen zien ;-)). Bedankt voor de info. Groetjes, Helen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Helen, ik heb de kroon hier zo niet bij de hand, maar ik denk dat de pieken zo'n 10 cm waren ongeveer. Maakt niet zo heel veel uit hoor, want het is juist de bedoeling dat de punten 'omvallen'.
      Veel succes en plezier met het maken, en alvast gefeliciteerd!!

      Verwijderen